Romans

Chapter 3

1 WHAT then is the superiority of the Jew? or what is the importance of circumcision?

2 Much in every way: because the Jews were the first to believe in the words of God.

3 For what if some had not believed, could their unbelief nullify the faith of God?

4 Far be it: only God is true and no man is wholly perfect; as it is written, That you may be justified by your words, and triumph when you are judged.

5 Now if our iniquity serves to establish the righteousness of God, what then shall we say? Is God unjust when he inflicts his anger? I speak as a man.

6 Far be it: for then how could God judge the world?

7 For if the truth of God is made abundant through my falsehood to his glory, why then am I to be judged as a sinner?

8 As for those who blaspheme against us, saying that we say, Let us do evil that good may come, their condemnation is reserved for eternal justice.

9 What then do we uphold that is superior? We have already decided concerning both Jews and Syrians, for they are all under sin.

10 As it is written, There is none righteous, no, not one:

11 There are none who understand, there are none who seek after God.

12 They are all gone astray and they have been rejected: there are none who do good, no, not one.

13 Their throats are like open sepulchres; their tongues are deceitful; the venom of asps is under their lips.

14 Their mouths are full of cursing and bitterness.

15 They are over-quick to shed blood.

16 Destruction and misery are in their ways.

17 They have not known the way of peace.

18 There is no fear of God before their eyes.

19 Now we know that whatever the law says, it is said to those who are under the law: so that every mouth may be shut, and all the world may become guilty before God.

20 For by the deeds of the law, no flesh shall be justified before his presence: for by means of the law, sin is known.

21 But now the righteousness of God without the law is manifested, and the very law and prophets testify to it;

22 But the righteousness of God is by the faith of Jesus Christ to every one, also to every man who believes in him, for there is no discrimination:

23 For all have sinned and are short of the glory of God:

24 For they are freely bestowed righteousness by the grace of God through the salvation which is in Jesus Christ, *

25 Whom God has foreordained to be a propitiation through faith in his blood for the remission of our sins that are past;

26 By the opportunity which God has given us through his forbearance, for the manifestation of his righteousness at the present time, that he might be declared righteous; and for the justification of righteousness to him who is in the faith of our LORD Jesus Christ.

27 Where is boasting then? It is worthless. By what law? of works? No: but by the law of faith.

28 Therefore we conclude that it is by faith a man is justified and not by the works of the law.

29 Why? Is he the God of the Jews only? Is he not also God of the Gentiles? Yes, he is God of the Gentiles also;

30 Because it is one God, who justifies the circumcision by faith, and uncircumcision by the same faith.

31 Why, then? Do we nullify the law through faith? Far be it: on the contrary, we uphold the law.

Послание апостола Павла христианам в Риме

Глава 3

1 Какие же тогда преимущества иудея? И какая польза ему от обрезания?

2 Великие преимущества во всех отношениях. В том, прежде всего, они, что именно иудеям вверены были слова Божии.

3 И что с того, что иные из этих людей оказались неверными? Их личная неверность может ли уничтожить верность Бога?

4 Конечно, нет! И пусть всем будет ясно, что Бог всегда верен слову Своему, а всякий человек в этом мире лжив. В Писании о том сказано: «Так что будешь всегда Ты признан правым в словах Своих и над теми, кто обвиняет Тебя, восторжествуешь».

5 Но если вся наша греховность делает еще более очевидной праведность Божию, что скажем мы тогда? Может быть, Бог (рассуждаю чисто по-человечески) несправедлив, если обрушивает Свой гнев на нас?

6 Нет, конечно, потому что как же тогда Бог будет судить этот мир?

7 Однако можно ли судить меня как грешника, если рядом с самой ложью моей становится еще более очевидной истинность Бога, к вящей славе Его?

8 Но почему бы тогда не «делать зло, чтобы вышло добро»? Хулители наши как раз и оговаривают нас, будто мы и впрямь это самое проповедуем. Таковых ждет справедливое возмездие.

9 Так что же, в лучшем ли мы, иудеи, положении? Вовсе нет! Мы ведь выяснили уже, что все люди, иудеи они или язычники, все под грехом.

10 В Писании так и сказано: «Нет праведного, нет ни одного;

11 нет разумеющих, никто Бога не ищет.

12 Все сбились с пути и разом стали негодны; нет творящего доброе, ни одного [нет].

13 Их гортаньзияющая могила; языком своим обманывают люди. Во рту у них яд змеиный

14 и на устах одни проклятия и горечь.

15 Скоры они на пролитие крови.

16 Всюду разор и бедствие на путях человеческих.

17 Не знают люди пути к миру,

18 страха Божия лишились они».

19 Но мы знаем: в Законе сказанное к тем обращено, кто подчинен Закону, никто чтоб не пытался оправдаться. Перед Богом весь мир виновен!

20 Из смертных пред Ним не может ни один быть признан правым за то, что соблюдает он Закон: с Законом лишь приходит осознание греха.

21 Некогда о праведности Божией свидетельствовали Закон и пророки, теперь же она открылась людям отдельно от Закона;

22 и эта праведность Божия, на вере в Иисуса Христа основанная, она для всех, кто верит, ибо нет различий.

23 Все согрешили ведь, и сияния Божия лишены,

24 а оправдываются без заслуг, только Его благодатью, через искупление во Христе Иисусе.

25 [25-26] Бог сделал так, что через Него свершилось умилостивление и примирение по вере в пролитую Кровь Его. Этим Бог показал, что был справедлив и прежде, когда Он в долготерпении оставлял грехи без наказания; так и ныне являет Он правду Свою: то, что праведен Он Сам и оправдывает верующих в Иисуса.

26

27 Допустимо ль тогда хвастовство? Исключается полностью. Но каким же законом? Тем, что требует дел? Нет! Законом веры.

28 Ибо знаем мы, что оправдание человек получает по вере, а не за то, что Закон соблюдает.

29 Разве Бог одних иудеев лишь Бог? Не язычников тоже? Конечно, и их.

30 Бог для всех ведь один: и обрезанных Он по вере их оправдает, через веру же — и необрезанных.

31 Упраздняем ли мы Закон, ставя так высоко веру? Нет, конечно. Мы Закон укрепляем.

Romans

Chapter 3

Послание апостола Павла христианам в Риме

Глава 3

1 WHAT then is the superiority of the Jew? or what is the importance of circumcision?

1 Какие же тогда преимущества иудея? И какая польза ему от обрезания?

2 Much in every way: because the Jews were the first to believe in the words of God.

2 Великие преимущества во всех отношениях. В том, прежде всего, они, что именно иудеям вверены были слова Божии.

3 For what if some had not believed, could their unbelief nullify the faith of God?

3 И что с того, что иные из этих людей оказались неверными? Их личная неверность может ли уничтожить верность Бога?

4 Far be it: only God is true and no man is wholly perfect; as it is written, That you may be justified by your words, and triumph when you are judged.

4 Конечно, нет! И пусть всем будет ясно, что Бог всегда верен слову Своему, а всякий человек в этом мире лжив. В Писании о том сказано: «Так что будешь всегда Ты признан правым в словах Своих и над теми, кто обвиняет Тебя, восторжествуешь».

5 Now if our iniquity serves to establish the righteousness of God, what then shall we say? Is God unjust when he inflicts his anger? I speak as a man.

5 Но если вся наша греховность делает еще более очевидной праведность Божию, что скажем мы тогда? Может быть, Бог (рассуждаю чисто по-человечески) несправедлив, если обрушивает Свой гнев на нас?

6 Far be it: for then how could God judge the world?

6 Нет, конечно, потому что как же тогда Бог будет судить этот мир?

7 For if the truth of God is made abundant through my falsehood to his glory, why then am I to be judged as a sinner?

7 Однако можно ли судить меня как грешника, если рядом с самой ложью моей становится еще более очевидной истинность Бога, к вящей славе Его?

8 As for those who blaspheme against us, saying that we say, Let us do evil that good may come, their condemnation is reserved for eternal justice.

8 Но почему бы тогда не «делать зло, чтобы вышло добро»? Хулители наши как раз и оговаривают нас, будто мы и впрямь это самое проповедуем. Таковых ждет справедливое возмездие.

9 What then do we uphold that is superior? We have already decided concerning both Jews and Syrians, for they are all under sin.

9 Так что же, в лучшем ли мы, иудеи, положении? Вовсе нет! Мы ведь выяснили уже, что все люди, иудеи они или язычники, все под грехом.

10 As it is written, There is none righteous, no, not one:

10 В Писании так и сказано: «Нет праведного, нет ни одного;

11 There are none who understand, there are none who seek after God.

11 нет разумеющих, никто Бога не ищет.

12 They are all gone astray and they have been rejected: there are none who do good, no, not one.

12 Все сбились с пути и разом стали негодны; нет творящего доброе, ни одного [нет].

13 Their throats are like open sepulchres; their tongues are deceitful; the venom of asps is under their lips.

13 Их гортаньзияющая могила; языком своим обманывают люди. Во рту у них яд змеиный

14 Their mouths are full of cursing and bitterness.

14 и на устах одни проклятия и горечь.

15 They are over-quick to shed blood.

15 Скоры они на пролитие крови.

16 Destruction and misery are in their ways.

16 Всюду разор и бедствие на путях человеческих.

17 They have not known the way of peace.

17 Не знают люди пути к миру,

18 There is no fear of God before their eyes.

18 страха Божия лишились они».

19 Now we know that whatever the law says, it is said to those who are under the law: so that every mouth may be shut, and all the world may become guilty before God.

19 Но мы знаем: в Законе сказанное к тем обращено, кто подчинен Закону, никто чтоб не пытался оправдаться. Перед Богом весь мир виновен!

20 For by the deeds of the law, no flesh shall be justified before his presence: for by means of the law, sin is known.

20 Из смертных пред Ним не может ни один быть признан правым за то, что соблюдает он Закон: с Законом лишь приходит осознание греха.

21 But now the righteousness of God without the law is manifested, and the very law and prophets testify to it;

21 Некогда о праведности Божией свидетельствовали Закон и пророки, теперь же она открылась людям отдельно от Закона;

22 But the righteousness of God is by the faith of Jesus Christ to every one, also to every man who believes in him, for there is no discrimination:

22 и эта праведность Божия, на вере в Иисуса Христа основанная, она для всех, кто верит, ибо нет различий.

23 For all have sinned and are short of the glory of God:

23 Все согрешили ведь, и сияния Божия лишены,

24 For they are freely bestowed righteousness by the grace of God through the salvation which is in Jesus Christ, *

24 а оправдываются без заслуг, только Его благодатью, через искупление во Христе Иисусе.

25 Whom God has foreordained to be a propitiation through faith in his blood for the remission of our sins that are past;

25 [25-26] Бог сделал так, что через Него свершилось умилостивление и примирение по вере в пролитую Кровь Его. Этим Бог показал, что был справедлив и прежде, когда Он в долготерпении оставлял грехи без наказания; так и ныне являет Он правду Свою: то, что праведен Он Сам и оправдывает верующих в Иисуса.

26 By the opportunity which God has given us through his forbearance, for the manifestation of his righteousness at the present time, that he might be declared righteous; and for the justification of righteousness to him who is in the faith of our LORD Jesus Christ.

26

27 Where is boasting then? It is worthless. By what law? of works? No: but by the law of faith.

27 Допустимо ль тогда хвастовство? Исключается полностью. Но каким же законом? Тем, что требует дел? Нет! Законом веры.

28 Therefore we conclude that it is by faith a man is justified and not by the works of the law.

28 Ибо знаем мы, что оправдание человек получает по вере, а не за то, что Закон соблюдает.

29 Why? Is he the God of the Jews only? Is he not also God of the Gentiles? Yes, he is God of the Gentiles also;

29 Разве Бог одних иудеев лишь Бог? Не язычников тоже? Конечно, и их.

30 Because it is one God, who justifies the circumcision by faith, and uncircumcision by the same faith.

30 Бог для всех ведь один: и обрезанных Он по вере их оправдает, через веру же — и необрезанных.

31 Why, then? Do we nullify the law through faith? Far be it: on the contrary, we uphold the law.

31 Упраздняем ли мы Закон, ставя так высоко веру? Нет, конечно. Мы Закон укрепляем.

1.0x