Послание Паула верующим в Риме

Глава 3

1 В чём же тогда преимущество быть иудеем, и есть ли польза в том, чтобы быть в числе обрезанных?

2 Большое преимущество во всех отношениях. Прежде всего в том, что иудеям было доверено слово Всевышнего.

3 И если некоторые из них оказались неверны Всевышнему, то разве их неверность может уничтожить верность Всевышнего?

4 Конечно же нет! Хотя каждый человек лжив, но Всевышний верен, как об этом и написано:
«Ты справедлив в Своём приговоре и победил в суде Своём». .

5 Но если наша неправедность яснее показывает праведность Всевышнего, то значит ли это, что Всевышний несправедлив в Своём гневе на нас? (Я говорю по человеческому рассуждению.)

6 Конечно нет. Иначе как бы Всевышний мог судить мир?

7 Но если моя ложь делает ярче истину Всевышнего и, таким образом, умножает Его славу, то почему же я судим как грешник?

8 Может, нам нужно начать делать зло, чтобы вышло добро (а клеветники говорят, что я так и учу)? Такие люди заслуживают осуждения.

9 Так что же? В лучшем ли мы, иудеи, положении, чем другие? Нет! Я уже говорил о том, что как иудеи, так и люди из других народов, – все оказались под властью греха.

10 Написано:
«Нет праведного, нет ни одного!

11 Никто не понимает и никто не ищет Всевышнего.

12 Все отвернулись от Всевышнего, все, как один, стали негодны,нет делающего добро, нет ни одного».

13 «Гортань их – открытая могила, языком своим они лгут». «У них на губах яд гадюки».

14 «Уста их полны проклятий и горечи».

15 «Они скоры на кровопролитие;

16 где они прошли – там опустошение и горе,

17 им неизвестен путь к миру».

18 «Они не боятся Всевышнего».

19 Но мы знаем, что сказанное в Законе сказано для тех, кто находится под Законом, а значит, абсолютно никто не имеет извинения, и весь мир становится виновным перед Всевышним.

20 Никто не будет оправдан перед Ним соблюдением Закона. Через Закон приходит лишь осознание нашего греха.

21 Но сейчас, независимо от Закона, праведность, о которой свидетельствуют Таурат и Книга Пророков, открыта Всевышним.

22 Праведность от Всевышнего даётся через веру всем, кто верит в Ису Масиха, потому что нет различия кто ты.

23 Ведь все согрешили, и все лишились славы Всевышнего,

24 и все получают оправдание даром, по благодати, через искупление, совершённое Исой Масихом.

25 Всевышний сделал Его жертвой умилостивления в крови Его для всех, кто верит. Всевышний пожелал проявить Свою справедливость, простив грехи, совершённые в прежние века.

26 Он долго терпел, чтобы сейчас, в наше время, показать Свою праведность. Он Сам праведен и оправдывает того, кто верит в Ису.

27 Итак, что же с нашей похвальбой? Её больше нет. Какой закон это сделал? Закон дел? Нет, закон веры.

28 Мы утверждаем, что человек получает оправдание верой независимо от соблюдения Закона.

29 Разве Всевышний является только Богом иудеев? Разве Он не Бог и других народов? Конечно же и других народов,

30 потому что есть только один Бог, Который оправдает как обрезанных, так и необрезанных по их вере.

31 Но это вовсе не значит, что мы верой устраняем Закон, наоборот, мы утверждаем его.

Romans

Chapter 3

1 WHAT then is the superiority of the Jew? or what is the importance of circumcision?

2 Much in every way: because the Jews were the first to believe in the words of God.

3 For what if some had not believed, could their unbelief nullify the faith of God?

4 Far be it: only God is true and no man is wholly perfect; as it is written, That you may be justified by your words, and triumph when you are judged.

5 Now if our iniquity serves to establish the righteousness of God, what then shall we say? Is God unjust when he inflicts his anger? I speak as a man.

6 Far be it: for then how could God judge the world?

7 For if the truth of God is made abundant through my falsehood to his glory, why then am I to be judged as a sinner?

8 As for those who blaspheme against us, saying that we say, Let us do evil that good may come, their condemnation is reserved for eternal justice.

9 What then do we uphold that is superior? We have already decided concerning both Jews and Syrians, for they are all under sin.

10 As it is written, There is none righteous, no, not one:

11 There are none who understand, there are none who seek after God.

12 They are all gone astray and they have been rejected: there are none who do good, no, not one.

13 Their throats are like open sepulchres; their tongues are deceitful; the venom of asps is under their lips.

14 Their mouths are full of cursing and bitterness.

15 They are over-quick to shed blood.

16 Destruction and misery are in their ways.

17 They have not known the way of peace.

18 There is no fear of God before their eyes.

19 Now we know that whatever the law says, it is said to those who are under the law: so that every mouth may be shut, and all the world may become guilty before God.

20 For by the deeds of the law, no flesh shall be justified before his presence: for by means of the law, sin is known.

21 But now the righteousness of God without the law is manifested, and the very law and prophets testify to it;

22 But the righteousness of God is by the faith of Jesus Christ to every one, also to every man who believes in him, for there is no discrimination:

23 For all have sinned and are short of the glory of God:

24 For they are freely bestowed righteousness by the grace of God through the salvation which is in Jesus Christ, *

25 Whom God has foreordained to be a propitiation through faith in his blood for the remission of our sins that are past;

26 By the opportunity which God has given us through his forbearance, for the manifestation of his righteousness at the present time, that he might be declared righteous; and for the justification of righteousness to him who is in the faith of our LORD Jesus Christ.

27 Where is boasting then? It is worthless. By what law? of works? No: but by the law of faith.

28 Therefore we conclude that it is by faith a man is justified and not by the works of the law.

29 Why? Is he the God of the Jews only? Is he not also God of the Gentiles? Yes, he is God of the Gentiles also;

30 Because it is one God, who justifies the circumcision by faith, and uncircumcision by the same faith.

31 Why, then? Do we nullify the law through faith? Far be it: on the contrary, we uphold the law.

Послание Паула верующим в Риме

Глава 3

Romans

Chapter 3

1 В чём же тогда преимущество быть иудеем, и есть ли польза в том, чтобы быть в числе обрезанных?

1 WHAT then is the superiority of the Jew? or what is the importance of circumcision?

2 Большое преимущество во всех отношениях. Прежде всего в том, что иудеям было доверено слово Всевышнего.

2 Much in every way: because the Jews were the first to believe in the words of God.

3 И если некоторые из них оказались неверны Всевышнему, то разве их неверность может уничтожить верность Всевышнего?

3 For what if some had not believed, could their unbelief nullify the faith of God?

4 Конечно же нет! Хотя каждый человек лжив, но Всевышний верен, как об этом и написано:
«Ты справедлив в Своём приговоре и победил в суде Своём». .

4 Far be it: only God is true and no man is wholly perfect; as it is written, That you may be justified by your words, and triumph when you are judged.

5 Но если наша неправедность яснее показывает праведность Всевышнего, то значит ли это, что Всевышний несправедлив в Своём гневе на нас? (Я говорю по человеческому рассуждению.)

5 Now if our iniquity serves to establish the righteousness of God, what then shall we say? Is God unjust when he inflicts his anger? I speak as a man.

6 Конечно нет. Иначе как бы Всевышний мог судить мир?

6 Far be it: for then how could God judge the world?

7 Но если моя ложь делает ярче истину Всевышнего и, таким образом, умножает Его славу, то почему же я судим как грешник?

7 For if the truth of God is made abundant through my falsehood to his glory, why then am I to be judged as a sinner?

8 Может, нам нужно начать делать зло, чтобы вышло добро (а клеветники говорят, что я так и учу)? Такие люди заслуживают осуждения.

8 As for those who blaspheme against us, saying that we say, Let us do evil that good may come, their condemnation is reserved for eternal justice.

9 Так что же? В лучшем ли мы, иудеи, положении, чем другие? Нет! Я уже говорил о том, что как иудеи, так и люди из других народов, – все оказались под властью греха.

9 What then do we uphold that is superior? We have already decided concerning both Jews and Syrians, for they are all under sin.

10 Написано:
«Нет праведного, нет ни одного!

10 As it is written, There is none righteous, no, not one:

11 Никто не понимает и никто не ищет Всевышнего.

11 There are none who understand, there are none who seek after God.

12 Все отвернулись от Всевышнего, все, как один, стали негодны,нет делающего добро, нет ни одного».

12 They are all gone astray and they have been rejected: there are none who do good, no, not one.

13 «Гортань их – открытая могила, языком своим они лгут». «У них на губах яд гадюки».

13 Their throats are like open sepulchres; their tongues are deceitful; the venom of asps is under their lips.

14 «Уста их полны проклятий и горечи».

14 Their mouths are full of cursing and bitterness.

15 «Они скоры на кровопролитие;

15 They are over-quick to shed blood.

16 где они прошли – там опустошение и горе,

16 Destruction and misery are in their ways.

17 им неизвестен путь к миру».

17 They have not known the way of peace.

18 «Они не боятся Всевышнего».

18 There is no fear of God before their eyes.

19 Но мы знаем, что сказанное в Законе сказано для тех, кто находится под Законом, а значит, абсолютно никто не имеет извинения, и весь мир становится виновным перед Всевышним.

19 Now we know that whatever the law says, it is said to those who are under the law: so that every mouth may be shut, and all the world may become guilty before God.

20 Никто не будет оправдан перед Ним соблюдением Закона. Через Закон приходит лишь осознание нашего греха.

20 For by the deeds of the law, no flesh shall be justified before his presence: for by means of the law, sin is known.

21 Но сейчас, независимо от Закона, праведность, о которой свидетельствуют Таурат и Книга Пророков, открыта Всевышним.

21 But now the righteousness of God without the law is manifested, and the very law and prophets testify to it;

22 Праведность от Всевышнего даётся через веру всем, кто верит в Ису Масиха, потому что нет различия кто ты.

22 But the righteousness of God is by the faith of Jesus Christ to every one, also to every man who believes in him, for there is no discrimination:

23 Ведь все согрешили, и все лишились славы Всевышнего,

23 For all have sinned and are short of the glory of God:

24 и все получают оправдание даром, по благодати, через искупление, совершённое Исой Масихом.

24 For they are freely bestowed righteousness by the grace of God through the salvation which is in Jesus Christ, *

25 Всевышний сделал Его жертвой умилостивления в крови Его для всех, кто верит. Всевышний пожелал проявить Свою справедливость, простив грехи, совершённые в прежние века.

25 Whom God has foreordained to be a propitiation through faith in his blood for the remission of our sins that are past;

26 Он долго терпел, чтобы сейчас, в наше время, показать Свою праведность. Он Сам праведен и оправдывает того, кто верит в Ису.

26 By the opportunity which God has given us through his forbearance, for the manifestation of his righteousness at the present time, that he might be declared righteous; and for the justification of righteousness to him who is in the faith of our LORD Jesus Christ.

27 Итак, что же с нашей похвальбой? Её больше нет. Какой закон это сделал? Закон дел? Нет, закон веры.

27 Where is boasting then? It is worthless. By what law? of works? No: but by the law of faith.

28 Мы утверждаем, что человек получает оправдание верой независимо от соблюдения Закона.

28 Therefore we conclude that it is by faith a man is justified and not by the works of the law.

29 Разве Всевышний является только Богом иудеев? Разве Он не Бог и других народов? Конечно же и других народов,

29 Why? Is he the God of the Jews only? Is he not also God of the Gentiles? Yes, he is God of the Gentiles also;

30 потому что есть только один Бог, Который оправдает как обрезанных, так и необрезанных по их вере.

30 Because it is one God, who justifies the circumcision by faith, and uncircumcision by the same faith.

31 Но это вовсе не значит, что мы верой устраняем Закон, наоборот, мы утверждаем его.

31 Why, then? Do we nullify the law through faith? Far be it: on the contrary, we uphold the law.

1.0x